Author: Oenoanda
•10:23

Ion Luca Caragiale a criticat deschis antisemitismul reprezentat de miscarile nationaliste in crestere (A. C. Cuza). Intr-o epoca in care comunitatii evreiesti din Romania i se nega emanciparea, Caragiale a militat pentru integrarea sa deplina in societatea romaneasca si pentru extinderea drepturilor civile catre toti rezidentii din Romania. Lucrarea sa “Romanii verzi” publicata in “Moftul roman”, este o excelenta satira a programului noii societati nationaliste:


Spiritul de asociatie, trebuie sa constatam cu bucurie, a luat un mare avint la noi. Numarul deosebitelor societati romane, pe fata sau secrete, este astazi aproape incalculabil.

Romanul cit traieste trebuie sa fie membru in mai multe societati; ba ceva mai mult, sunt romani care, chiar inainte de nastere, sunt membri in "Cornelia, societatea mamelor romane pentru ajutorul mutual in caz de nastere"; iar altii, chiar dupa ce mor, continua a fi membri activi in societatea de ingropaciune mutuala; in schimbul unei neinsemnate cotizatiuni, orice membru, la caz, Doamne fereste, de moarte, are dreptul a fi ingropat cu muzica.

Ca orice roman, am cautat si eu sa fac parte din cit mai multe societati. Pina mai zilele trecute, eram membru la opt; astazi, gratie staruintelor celebrului meu amic, eminentul pedagog Mariu Chicos Rostogan, am onoare a fi membru la noua. A noua, cea din urma, imi pare mie ca este societatea cea mai binevenita; ea raspunde la o mare si arzatoare necesitate nationala. Cititorul se va convinge indata cit de urgenta nevoie aveam de infiintarea noii noastre societati. Dar sa lasam pe promotorul infiintarii acestei societati sa vorbeasca...

"Noi, romanii verzi, purcedem de la urmatoarele principii sanatoase
de progres national:

A iubi neamul sau e peste putinta din partea aceluia care nu uraste
celelalte neamuri.

Un neam nu poate avea vrajmasi in propriile sale defecte;
vrajmasii lui sunt numai si numai calitatile altor neamuri.

De aceea, un neam nu trebuie sa-si piarda vremea a se gindi cum
sa-si indrepteze defectele si cum sa-si cultive calitatile; el
are altceva mai profitabil de facut: sa le numere defectele si sa
le ponegreasca sau de-a dreptul sa le tagaduiasca altora calitatile.

Prin urmare, un neam trebuie sa aiba vecinic groaza de celelalte,
deoarece existenta unuia n-are alta conditie decit compromiterea
completa a altuia.

De aci, necesitatea imperioasa a exclusivismului national celui mai
extrem.

Barbatul care are copii cu o femeie de alt neam, sau viceversa,
creste la sinul lor niste monstri, cari jumatate vor iubi pina
la nebunie neamul in mijlocul caruia au vazut lumina, iar jumatate
il vor uri cu inversunare.

Sa fereasca Dumnezeul strabunilor nostri pe orice roman sau orice
romanca sa dea nastere la asa specimene teratologice!

Acestea sunt principiile care ne-au calauzit cind am pus bazele
noii noastre societati.

Noua noastra societate este chemata sa destepte spiritul public
national, solidarizind pe toti romeanii; de aceea speram, nu!
nu speram, suntem siguri ca toti romanii - si cind zicem toti
romanii, intelegem nu pe toti levantinii, care se dau drept
romani, ci pe romanii adevarati - se vor grabi sa se-nscrie
impreuna cu familiile lor in rindurile noastre. "

Dupa aceasta esentiala expunere de motive, ne grabim a da aici,
in strimtul spatiu de care dispunem, citeva extracte din STATUTELE SOCIETATII "ROMANII VERZI"

Despre numele, membrii si emblema societatii

Art. 1 - Se infiinteaza in Romania o Societate Romana cu
numele de "Romanii Verzi".

Art. 2 - Oricine poate face parte din aceasta societate, fara
deosebire de sex, etate sau de culoare politica, daca este roman
sau romanca verde.

Art. 3 - Emblema societatii va fi un roman verde zdrobind falnic sub
calciiul sau sarpele strainismului, care scrisneste si tipa.

Cap. II
Despre datoriile membrilor societatii in genere

Art. 4 - Membrii de orice sex si etate ai societatii "Romanii
Verzi" sunt datori sa urasca tot ce e strain si tot ce e de la
strain, tot ce nu e roman verde sau tot ce nu e de la roman verde.

Urmeaza apoi mai multe articole unde se enumera cu de-amanuntul tot
ce nu este verde romanesc si care trebuie sistematic respins de
orice membru al societatii, ca, de exemplu, sentimentele
neromanesti, tendinte si idealuri neromanesti, arta
neromaneasca, idei si spirit neromanesti.

Apoi :

Art. 9 - Se excepteaza de la aceasta regula capitalurile neromanesti.


Statutele prevad infiintarea unui organ de publicitate al
societatii, cu titlul de Romanul Verde, pus sub
directiunea unui comitet de 40 membri, iar comitetul sub
presedintia eminentului meu amic, M. Ch. Rostogan.

In acest comitet nu vor putea figura mai mult de jumatate membri
nevirstnici.

Ziarul Romanul Verde va fi redactat de toti membrii
societatii: fiecare membru, indiferent de virsta sau sex, va fi
dator a colabora macar o data la luna cu un articol de fond.

Se-ntelege de la sine ce idei e chemat sa propage Romanul Verde.
Mai departe, statutele arata ca indata ce societatea
"Romanii Verzi" va numara o suta de membri, se va declara
constituita si va proceda la alegerea comitetului.


Cap. III
Despre datoriile membrilor minori ai societatii


Art. 30 - Membrii minori ai societatii, indiferent de etate si de
sex, sunt datori a fi cit se poate mai curati.

Art. 31 - Ei sunt datori a asculta pe parintii lor de ambe sexe,
de preferinta pe acei cari sunt membri activi ai societatii.

Art. 32 - Acei cari urmeaza la scoala nu pot, sub nici un cuvint,
sa se joace cu conscolari straini; ei trebuie sa se joace numai
cu conscolari romani verzi, de preferinta cu membrii activi ai
societatii.

Art. 33 - Membrii minori ai societatii sunt obligati a obtinea
note bune numai la profesorii romani verzi, de preferinta la acei
cari sunt membri activi in societate.


Cap. IV
Despre datoriile membrilor de sex feminin


Art. 40 - Membrele societatii sunt datoare sa fie virtuoase ca
niste matroane romane.

Art. 41 - Membrele societatii sunt datoare sa devina bune mame
romane.

Art. 42 - Ele sunt datoare a naste copii sanatosi dupa preceptul
strabun: “mens sana in corpore sano”.

Art. 43 - Membrele societatii cari sunt inca june domnisoare
sunt datoare sa se marite numai cu romani verzi, de preferinta
dintre membrii activi ai societatii.

Art. 44 - La cazul cind o juna domnisoara s-ar marita cu un
roman verde, care insa nu face parte din societate, este datoare
a-l inscrie imediat printre membrii activi.

Art. 45 - Indata ce o membra devine mama, ea este datoare sa-si
inscrie imediat copilul in societatea "Romanilor Verzi".

Art. 46 - Membrele societatii sunt datoare a-si boteza copiii cu
nume strabune ca Reea-Silvia, ca Tiberiu, ca Cicerone, ca Caracala,
ca Cornelia, ca Catone etc.

Art. 47 - Membrele mame sunt datoare sa dea copiilor lor o educatiune
materna in limba materna. Sub nici un cuvint apoi, nu-i slobod
sa incredinteze educatiunea copiilor la alte guvernante decit
romance verzi.

Art. 48 - Ele sunt datoare a da singure sa suga copiilor,
alaptindu-i in acelasi timp cu sentimente si idei de roman verde,
conform statutelor de fata.

Art. 49 - In cazul cind un membru nu ar avea lapte sau,
intimplator, nu i-ar fi sfircul mamelelor perforat, sau s-ar
gidila prea tare, sub nici un cuvint nu va putea lua o doica
straina, care ar da copilului sa suga lapte strain, alaptindu-l
in acelasi timp cu sentimente si idei straine; ci va fi datoare sa
ia o doica romanca verde, de preferinta o membra activa a
societatii.


In capitolul despre membrii de sex masculin ai societatii, statutele impun aceleasi obligatiuni si tatilor ca si mamelor, afara, se-ntelege, de obligatiunile privitoare la alaptare.

Se intelege ca orice abatere de la indatoririle statutelor atrage dupa sine: intiia oara un avertisment, a doua oara o amenda si a treia oara excluderea, in sedinta plenara, a membrului vinovat, din societatea "Romanilor Verzi" si declararea lui ca strain
de neam.

Abaterea de la indatoririle privitoare la alaptare atrage dupa sine de la intiia oara pedeapsa excluderii.

(
Ion Luca Caragiale , Moftul roman, 6 mai 1901)




This entry was posted on 10:23 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments:

On 27 martie 2009 la 11:09 , Anonim spunea...

l-am citit prin cls4-a dar m-a impresionat, m-a ramas in minte, si din pacate il inteleg din ce in ce mai bine..

 
On 27 martie 2009 la 19:31 , Radu Oltean spunea...

Exceptional! Nu stiam acest articol din Moftul! E foarte actual...
E genial Caragiale...!!!
Si eu am o pata din ce in ce mai mare pe nationalism (romanismul verde). Deseori confundat cu patriotismul.

 
On 2 aprilie 2009 la 09:08 , Anonim spunea...

Geniul lui Caragiale a fost critica, ironia fina. El ramane foarte actual dovada ca nu ne-am schimbat naravurile foarte mult in peste 100 de ani. Totusi suferea si el de unele prejudecati.

http://www.trilulilu.ro/mieluuu/907f2309b505b0

 
On 2 aprilie 2009 la 14:26 , Oenoanda spunea...

Am cautat acest eseu atribuit lui Caragiale (Noi si biserica). In mod curios, apare doar in cateva pagini ortodoxe, fara sa fie precizata sursa, unde s-a publicat si in ce an. Wikisource care publica lucrarile lui Caragiale, nu mentioneaza aceasta scriere. Suspect.

 
On 2 aprilie 2009 la 20:58 , Anonim spunea...

Plesu mentioneaza ca textul face parte din Antologia despre lume arta si neamul romanesc de Dan c. Mihailescu, Humanitas 1994. E doar un text mai obscur care nu a fost luat in seama decat de cei care aveau un folos de pe urma lui. Si de Plesu, care asta cauta: texte obscure.

 
On 2 aprilie 2009 la 22:40 , Oenoanda spunea...

Important este cand si in ce imprejurari a scris/publicat Caragiale acest text. Ce dovezi exista ca ar fi scris de Caragiale? Oricum ar fi, un text obscur nu este reprezentativ pentru conceptiile lui Caragiale. Ci critica sociala constanta, rafinata, care se desprinde din marea parte a scrierilor sale.