•10:35
Thursday: Hili dialogue
Acum 23 de minute
Diogene din Oenoanda, aflandu-si pacea interioara in invataturile lui Epicur si vrand sa le arate concetatenilor sai calea spre fericire, a inscris in secolul 2 al erei noastre pe zidurile agorei, un rezumat al filozofiei epicureiste. Un fragment al inscriptiei spune:
Nu teme zeii
Nu teme moartea
Binele poate fi atins
Raul este suportabil.
oenoandas@gmail.com
“Unul din refrenele constant repetate in cartea Dlui Burke este “Biserica si Stat”. Nu se refera la o biserica particulara sau la un stat concret, ci la orice biserica si stat: foloseste termenul ca notiune generala pentru a sustine doctrina politica care preconizeaza unirea bisericii cu statul intotdeauna si in orice tara, blamand Adunarea Nationala pentru ca nu a facut acest lucru in Franta. Sa ne gandim putin la acest subiect.
Toate religiile sunt prin natura lor benigne, si unite cu principiile de moralitate. Nu ar fi putut initial sa faca prozeliti daca ar fi profesat viciul, cruzimea, prigonirea sau imoralitatea. Ca orice altceva, au si ele un inceput; si continua prin putere de convingere, povata si exemplu. Cum se face atunci ca religiile isi pierd cumpatarea si devin intolerante?
Acest lucru provine chiar din conexiunea pe care o recomanda Dl. Burke. Din uniunea intre stat si biserica se produce un fel de animal, un catar, capabil doar sa distruga si incapabil sa produca, numit Biserica stabilita prin Lege. Este strain chiar de la nastere de orice progenitor care l-a procreat si pe care cu timpul il alunga si distruge.
Inchizitia in Spania nu provenea din religia profesata initial, ci din acest animal-catar rezultat al unirii intre stat si biserica. Arderile pe rug ale ereticilor in Smithfield se datoreaza aceluiasi produs eterogen; regenerarea acestui animal ciudat in Anglia
a fost cea care a reinviat ranchiuna si ireligiozitatea printre locuitori, si i-a impins pe cei numiti Quakeri si Dizidenti catre America. Persecutia nu este o trasatura originala a niciunei religii; dar este mereu trasatura cea mai bine marcata a religiilor-legalizate, sau a religiilor stabilite prin lege. Inlatura infiintarea prin lege, si orice religie revine la benignitatea sa initiala. In America, un preot catolic este un bun cetatean, o buna persoana si un bun vecin; un episcop are aceleasi trasaturi: si acest lucru, independent de individ, se datoreaza absentei Bisericii stabilite prin Lege in America .
Daca privim acest aspect si din perspectiva temporala, vom vedea efectele negative pe care le-a avut asupra prosperitatii natiunilor. Uniunea bisericii cu statul a saracit Spania. Anularea Edictului din Nantes a facut ca productia de matase sa treaca din acea tara in Anglia; iar acum biserica si statul fac ca productia de bumbac sa se deplaseze din Anglia spre Franta si America. Sa-l lasam deci pe Dl. Burke sa predice doctrina sa antipolitica a Bisericii si Statului. Va face un bine. Adunarea Nationala nu-i va urma sfatul, ci se va beneficia de nebunia sa. America a fost avizata observand efectele negative ale acesteia in Anglia; si a fost abolita de Adunarea Nationala pe baza experientei din Franta care, ca si America, a stabilit LIBERTATEA UNIVERSALA DE CONSTIINTA SI DREPTURILE UNIVERSALE ALE CETATENILOR. “
Şi iarăşi am văzut sub soare că izbânda în alergare nu este a celor iuţi şi biruinţa a celor viteji, şi pâinea a celor înţelepţi, nici bogăţia a celor pricepuţi, nici faima pentru cei învăţaţi, căci timpul şi întâmplarea întâmpină pe toţi…
M-am uitat cu luare aminte la toate lucrările care se fac sub soare şi iată: totul este deşertăciune şi vânare de vânt…
Căci toţi au aceeaşi soartă: cel drept ca şi cel păcătos, cel bun ca şi cel rău, cel curat ca şi cel necurat, cel ce aduce jertfă ca şi cel ce nu aduce, cel bun ca şi cel rău, cel ce jură ca şi cel ce cinsteşte jurământul. Este un mare rău în tot ceea ce se face sub soare, căci toţi au aceeaşi soartă şi pe lângă aceasta inima oamenilor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor şi se duc în acelaşi loc cu cei morţi;
un câine viu este mai de preţ decât un leu mort.
Şi am ridicat în slăvi veselia, căci nu este nimic mai bun pentru om sub soare, decât să mănânce, să bea şi să se veselească.