Author: Oenoanda
•21:48

Thomas Paine a scris “Drepturile omului” (Rights of Man) in 1791 ca raspuns la “Cugetari asupra Revolutiei Franceze” de Edmund Burke - unul din atacurile cele mai cunoscute la adresa Revolutiei Franceze. Lucrarea este considerata ca o aparare a Revolutiei Franceze dar in acelasi timp este una din primele opere care pun bazele conceptelor de libertate si egalitate intre oameni.

Acesta este un fragment in care Paine se refera la necesitatea laicitatii, a separarii bisericii de stat:

“Unul din refrenele constant repetate in cartea Dlui Burke este “Biserica si Stat”. Nu se refera la o biserica particulara sau la un stat concret, ci la orice biserica si stat: foloseste termenul ca notiune generala pentru a sustine doctrina politica care preconizeaza unirea bisericii cu statul intotdeauna si in orice tara, blamand Adunarea Nationala pentru ca nu a facut acest lucru in Franta. Sa ne gandim putin la acest subiect.

Toate religiile sunt prin natura lor benigne, si unite cu principiile de moralitate. Nu ar fi putut initial sa faca prozeliti daca ar fi profesat viciul, cruzimea, prigonirea sau imoralitatea. Ca orice altceva, au si ele un inceput; si continua prin putere de convingere, povata si exemplu. Cum se face atunci ca religiile isi pierd cumpatarea si devin intolerante?

Acest lucru provine chiar din conexiunea pe care o recomanda Dl. Burke. Din uniunea intre stat si biserica se produce un fel de animal, un catar, capabil doar sa distruga si incapabil sa produca, numit Biserica stabilita prin Lege. Este strain chiar de la nastere de orice progenitor care l-a procreat si pe care cu timpul il alunga si distruge.

Inchizitia in Spania nu provenea din religia profesata initial, ci din acest animal-catar rezultat al unirii intre stat si biserica. Arderile pe rug ale ereticilor in Smithfield se datoreaza aceluiasi produs eterogen; regenerarea acestui animal ciudat in Anglia
a fost cea care a reinviat ranchiuna si ireligiozitatea printre locuitori, si i-a impins pe cei numiti Quakeri si Dizidenti catre America. Persecutia nu este o trasatura originala a niciunei religii; dar este mereu trasatura cea mai bine marcata a religiilor-legalizate, sau a religiilor stabilite prin lege. Inlatura infiintarea prin lege, si orice religie revine la benignitatea sa initiala. In America, un preot catolic este un bun cetatean, o buna persoana si un bun vecin; un episcop are aceleasi trasaturi: si acest lucru, independent de individ, se datoreaza absentei Bisericii stabilite prin Lege in America .

Daca privim acest aspect si din perspectiva temporala, vom vedea efectele negative pe care le-a avut asupra prosperitatii natiunilor. Uniunea bisericii cu statul a saracit Spania. Anularea Edictului din Nantes a facut ca productia de matase sa treaca din acea tara in Anglia; iar acum biserica si statul fac ca productia de bumbac sa se deplaseze din Anglia spre Franta si America. Sa-l lasam deci pe Dl. Burke sa predice doctrina sa antipolitica a Bisericii si Statului. Va face un bine. Adunarea Nationala nu-i va urma sfatul, ci se va beneficia de nebunia sa. America a fost avizata observand efectele negative ale acesteia in Anglia; si a fost abolita de Adunarea Nationala pe baza experientei din Franta care, ca si America, a stabilit LIBERTATEA UNIVERSALA DE CONSTIINTA SI DREPTURILE UNIVERSALE ALE CETATENILOR. “

This entry was posted on 21:48 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On 10 mai 2009 la 23:00 , Anonim spunea...

Jos palaria pentru postare, da' io nu-nteleg faza cu edictul din Nantes. Ala a fost dat de Henric al IV-lea si prevedea libertatea practicilor religioase (mai exact, ale hughenotilor) si anulat de preacatolica maiestate Ludovic al XIV-lea. Cum a facut anularea edictului din Nantes sa mute productia de bumbac din Anglia in Franta? Adica L XIV n-avea boala pe hughenoti ci pur si simplu s-a gandit sa mute (proto)industria bumbacului din Anglia in Franta, sa mai faca si francezu un ban si, ca bonus, sa saraceasca les hahaleres anglaises?

 
On 10 mai 2009 la 23:20 , Oenoanda spunea...

A fost o greseala a mea (lost in translation :) pe care am corectat-o. Multumesc pentru observatie.